13 Jan 2011

Bawah mata kiri berkerdip je

Bawah mata aku kiri aku asyik bergerak-gerak dari semalam..dah 2 hari..aku tak tau kenapa..
Ramai pendapat, kalau mata kiri berkerdip, ada berita sedih menimpa..Apakah kepercayaan ini??
(kalau mata kanan mesti aku nak percaya..hahaha)

Hasil carian aku di internet,
dalam istilah perubatan ia disebut sebagai 'blepharospasm'
yang bermaksud 'involuntary contraction of orbicularis oculi'.

Orbicularis oculi tu adalah otot di sekeliling mata yang membolehkan kita menutup dan membuka mata. involuntary contraction pula bermaksud denyutan yang tidak dapat kita control sendiri.

Puncanya: 'idiopathic' yang bermaksud 'tidak diketahui atau masih belum dijumpai'.
Ia akan lebih teruk jika kita stress. Jadi kena belajar tangani stress untuk kurangkan kekerapan denyutan di mata tu.

Yeaaa tu la jawapan yang aku nak tau..memang beberapa minggu ni aku macam stress.
Hal sekolah, hal praktikum, hal peribadi..memang bikin stress.
Aku ni pula jenis orang yang nak semua complete dengan cepat dan betul..
Jadi memang menghadap laptop dan kerja je..

Bilakah semua ini akan berakhir??huhu..takkan berakhir...
Sebab itulah kehidupan..perkara lain pula menunggu..belajar dari pengalaman...

0 comments:

Post a Comment

selamat memberi ulasan