19 Dec 2011

No comments
Posted in

ayah masuk tv !!!!


Ayah dlm astro oasis 'Jemputan Umrah" 19 dis 2011
ayah tak dapat tgk,arif bg view skit...
tp ada suara mak...excited gaknye..keh3x..


video

22 Oct 2011

2 comments
Posted in

PENDIDIKAN KHAS SK AYER HITAM KE CAMERON HIGHLANDS.


Pulang dari Cameron Highlands bukan sahaja membawa ole-ole sahaja, tetapi juga pengalaman serta cerita menarik untuk dikongsikan. Jika aku nak ceritakan keadaan dan suasana di sana pasti ramai telah pun mengetahuinya. MARDI, Strawberry Park, Ladang BOH, KEA FARM, pasar di Brinchang, jalan yang umpama ular dipalu, dan pelbagai lagi cerita yang lebih kurang sama jika melawat ke Cameroon.

TAPI KALI INI AKU BERSAMA MURID PENDIDIKAN KHAS.. memang menarik dan kelakar..ada juga yang menguji kesabaran melayan karenah insan lain yang tiada pertalian darah ini dengan diri kita. tapi semua dilaksanakan kerana satu perkataan : 'TANGGUNGJAWAB'.

KISAH KE CAMEROON..
Bertolak seawal 10 malam menyebabkan kami berehat di RnR Tapah agak lama. Menanti subuh, kami bersihkan diri di sana. Melayan murid untuk mandi, buang air besar, tukar pampers, dan bersiap memang mencuti hati. Ada yang masuk jamban berdua, ada yang perlu dicebokkan, ada yang tak nak mandi (takut sejuk..hehe) Murid-murid dan guru lena dibuai mimpi ketika bas memecut laju malam tu..Aku perasan memang laju!! tapi ada murid (terencat akal ringan) yang langsung tak tidur sepanjang perjalanan. Memang begitu setiap kali lawatan.

KISAH MALAM DI CAMEROON..
Kami tidur di apartment Puncak Arabella. Seorang muridku asyik terkencing dan terberak. (kasar ke bahasa ni..mungkin tidak...) Sehinggakan bajunya amat terhad. Malam itu, kami pakaikan dia dengan baju kemeja sekolah dan seluar trek baru dibeli di Brinchang bersama pampers. Dia memang tak selesa. Asyik bercakap dan membebel tentang bajunya itu dengan pelat yang sukar difahami. Kami gelapkan semua lampu, dan selubungnya dengan selimut tebal. Entah pukul berapa dia tertidur pun aku tak tahu.(aku dah tidur dulu!hehe).

Keesokan paginya aku dapati dia dah cantik berbaju melayu lengkap! tapi yang lucunya itu baju kawannya yang digeledah di dalam beg.hahaha...aku suruh dia buka semua pakaian dan lebih lucu lagi, seluar dalam kawannya itu pun di pakai!!! Suruh dia mandi dan kami kejutkan semua murid untuk bersiap solat subuh. (Alhamdulillah,kami semua berjemaah untuk semua waktu solat.)

Masalah lain muncul, habis uncang teh strawberry kawannya dikoyakkan dan berterabur di lantai. Gula-gula coklat juga habis dikunyah. Lebih terkejut bila telefon bimbit rakannya jahanam..keypad berterabur,simcard holder patah. nasib boleh ON lagi.. Kami selaku guru bersepakat untuk membaiki telefon murid itu. Macam-macam hal...hehe

REZEKI MURID DI RnR
Sedang aku sibuk membeli dan memastikan murid-murid mendapat makanan di RnR Tapah, cikgu lain melayan murid makan, rupa-rupanya ada yang memerhati. Sedang aku berdiri memerhatikan murid-murid ini makan, datang dua wanita bertanyakan dari mana,berapa orang,dan tak semena-mena memberi aku RM200.00 untuk diberikan kepada murid-murid. Aku tergamam dan terharu dengan sikap wanita itu. Mereka hanya mengenalkan diri sebagai cikgu dari Shah Alam. Semoga Allah murahkan rezeki mereka.Amin..

KEJADIAN DI RnR PAGOH
Makan malam di Pagoh. Macam biasa,kami biarkan murid-murid makan dahulu. Tiba-tiba ada insan berbangsa Cina bertanya tentang kami semua. Mereka speaking, aku pun speaking la..entah betul entah tak..hahaha..Tapi baiknya insan ini yang sudi membayarkan semuanya untuk kami..aku cakap tak mengapa,sebab dah dibayarkan..

Muridku mengamuk!!! Gelas kaca berderai di RnR itu.. Aku yang tengah berdiri perasan, RnR itu terus sunyi sepi dan semua mata memandangku..ooohhh....aku segera mendapatkan muridku. (harap orang lain faham murid ini yang melakukannya,bukan aku!!) Cikgu lain memohon maaf dari pihak RnR. Nasib baik tak perlu ganti dan dia faham melihat kondisi murid itu.. Sedang berbual, rupanya kami diperhatikan oleh bekas pengarah JPN Johor..Tn Hj Senan..Beliau mengucapkan tahniah dan memuji-muji sikap guru-guru yang melaksanakan tanggungjawab dengan baik. Beliau memberi RM10 kepada murid sindrom down yang kami bawa.

Sampai di sekolah jam 11.30 malam. Ibu bapa gembira menanti anak mereka. ku juga gembira tetapi letih. Aku bersyukur segalanya selamat dan lebih bersyukur ada insan di luar sana yang memandang insan instimewa ini dengan mata hati...ANDA BAGAIMANA????

23 Sep 2011

No comments
Posted in

Kisah di akhir-akhir bulan September


21 September 2011 - Batu Pahat Mall. Aku sibuk dengan program Citrawarna Batu Pahat. Petang tu aku memecut ke Melaka semata-mata nak ambil transkrip KDC aku di IPPM Melaka. Drive dekat 2 jam,ambil transkrip tak sampai seminit pun.Hampeh..Tapi Alhamdulillah..dapat Cemerlang dengan pointer 3.73 (aku tak berapa ingat pointer aku skrg ni..malas nak check transkrip..hehe) aku tak berapa puas hati dengan result subjek kemahiran hidup.. mesti kawan-kawan aku pun tak puas hati. Sebab kami je tau isu subjek ni..eeiii.....lantak la..


22 September 2011 - Batu Pahat Mall. Aku jadi hos untuk Pertandingan Pakaian Tradisional Pendidikan Khas 2011 untuk Program Citrawarna..Aku bergandingan dengan Hernisham. Peserta ada 25 orang. Memang macam-macam ragam. Kelakar. Tapi aku dengan Sham main tabur je la..Cakap je ape yang patut..hehehe. Petang tu aku ke sekolah untuk buat panggilan ke Jabatan Pelajaran Johor. Semata-mata nak tahu ke mana surat penempatan aku. Dah seminggu member dapat, tapi aku tak dapat lagi. Sah, aku dh tanya Jabatan, dia cakap nama penempatan aku di SK LKTP Ayer Hitam, Kluang...Ah sudah.. akhirnya kerani tu cakap ada kesilapan,jd aku kena tunggu lagi seminggu untuk dia pos lagi surat yang betul..

9 Sep 2011

No comments
Posted in ,

MISTIK 2 (berdasarkan kisah benar)

07/09/2011

SAMBUNGAN DARI MISTIK 1 (KLIK UNTUK BACA)


 
Keesokan harinya, rutin kami berjalan seperti biasa. Keluar masuk kelas. Tapi rutin kami kali ini berubah sedikit. Sedang aku, HS dan AS sedang mengemas projek pondok ilmu yang kami bina, tiba-tiba kak EJ memanggil kami. Suruh segera masuk ke ruang guru.

Kami berlari untuk segera sampai. Tiba di muka pintu, aku dapati Kak SM duduk di kerusi dengan keadaan meronta-ronta. Tangannya dipegang oleh Hajah FA dan Kak RN.

7 Sep 2011

No comments
Posted in ,

MISTIK 1(berdasarkan kisah benar)



06/09/2011

Aku sedang duduk-duduk di ruang guru. Hanya menanti sesi persekolahan pagi ini tamat. Tiba-tiba namaku dijerit oleh rakanku HS.

"Arif,sini cepat!! Cikgu SM mengamuk..!!"

Aku segera berlari ke kelas di mana cikgu SM berada. Cikgu AS pun turut serta. Sampai di sana ada guru perempuan yang sedang memegang tangan kak SM. Mereka minta bantuan kami. Tangan Cikgu EJ hampir digigit oleh Kak SM. Aku dan AS cepat memegang tangan Kak SM. Aku pegang tangan kanan, AS pegang tangan kiri. Cikgu perempuan yang lain memegang kaki Kak SM sambil ada yang menyapu air ke muka Kak SM (air yang telah dibacakan ayat suci AL-Quran.) Kak SM dalam keadaan berbaring.

Kak SM mengerang sakit.
"Aku lemah..lepaskan aku..aku tak nak ikut engkau.."
Suara Kak SM serak-serak. Aku tak dapat beza yang mana patah kata dari dia, yang mana dari 'benda' dalam badan dia tu.

HS segera laungkan azan. Kak SM semakin kelihatan lemah. Dia pejamkan mata. Aku tau dirinya tengah berlawan dengan 'benda' dalam dirinya tu. Kak SM yang aku kenal memang baik dan kuat amalannya. Dia rajin membaca Al-Quran dan rajin mengikuti perkara berkaitan agama Islam ni.

Setelah Kak SM tersedar, dia mengucap astarghfirullah. Dia tanya apa jadi padanya. Cikgu perempuan menceritakan apa yang berlaku. Kami guru lelaki bergerak ke ruang guru. Buat seperti biasa. Kami dah tak terkejut kerana ini bukan kejadian kali pertama. HS pun mohon diri ke dewan. Nak kemas dewan katanya. Malam ni ada solat hajat di sekolah.

Selang beberapa minit, kak EJ memanggil kami lagi. Jadi lagi katanya. Kami segera ke tempat Kak SM.
AS dan cikgu perempuan memegang Kak SM. Aku duduk berlutut ditepi kepala Kak SM dan melaungkan azan. Seperti tadi, Kak SM kembali tenang tapi keletihan. Sakit-sakit badan katanya.

BERSAMBUNG... MISTIK 2
Nantikan kisah kejadian seterusnya yang lebih dasyat dan aku sempat rakamkan kejadian tu. Juga kisah bagaimana semua ini boleh terjadi..

28 Aug 2011

No comments
Posted in ,

Cara anyam ketupat / weaving ketupat (VIDEO)



Tak semua orang pandai menganyam ketupat.. Tapi masing-masing ada cara masing-masing..Cara paling mudah ialah beli je yang dah siap anyam..hehe.Tinta Pena Pujangga ingin berkongsi cara mengayam ketupat bawang dan ketupat pasar. Ketupat sate jarang digemari sebab isi dalamnya. sedikit..VIDEO INI BIKIN SENDIRI TAU..

KETUPAT BAWANG



KETUPAT PASAR



SELAMAT MENCUBA!!!!

27 Aug 2011

No comments
Posted in

MERDEKA 54

Poster merdeka ke 54 edisi khas (limited edition)

No comments
Posted in

KAD RAYA 2011

23 Aug 2011

No comments
Posted in ,

Menguruskan borang mohon nikah.

Isnin, 22 Ogos 2011 - Pagi di sekolah, aku mintak Encik Azman Salip dan Ustaz Hernisham untuk jadi saksi borang mohon nikah. Setel.. Kerjasama yang baik!!.. hehe.. (terima kasih..kalau korang nak kawin, aku leh jadi saksi borang..hehe..untuk Sham sahaja ye..)

Lepas waktu sekolah, aku bergegas ke Pejabat Kadi Batu Pahat. Aku nak cepat sampai sebab tak nak tunggu turn terlalu lama. Bahagian pendaftar nikah, cerai dan rujuk ni takde ambil no.giliran. So aku kena cepat!! Jam 2.10 pm aku naik.. Sampai di kaunter, aku lihat...(mensuspenkan pembacaan..hehe)
1 comment
Posted in

Aku mengamuk!!



Isnin 22 Ogos 2011 - Ketika aku sedang menyiapkan lembaran untuk murid, tiba-tiba ada murid dari Kelas Bersih jerit di depan pintu bilik guru pendidikan khas.. Cikgu, Haikal mengamuk!! dia buka seluar!!!!

Yang ada di situ cikgu golongan hawa.. Apa lagi, aku la kena handle.. aku pun segera (lari macam laju la konon) ke Kelas Bersih. Aku nampak murid tu dah londehkan seluar sedikit. Nampak seluar dalam dia..

Tiba di pintu kelas, aku pun buat nada marah, "Eh, kenapa buka seluar ni??!!! Pakai balik!!" (muka memang garang..mcm kurang pahala puasa time ni..) Tiba-tiba..... (saje bagi suspen)..

16 Aug 2011

3 comments
Posted in ,

Shopping dengan tunang..

 Pada 13 dan 14 Ogos 2011..
Aku dan cik tunang telah merancang untuk ke KL..nk shopping barang hantaran kononnya...
Seawal pagi..lepas sahur, aku tunggu azan subuh. Lepas solat, aku terus ke Jementah untuk jemput Lin. Sampai Jementah dalam 7.15 pagi. Kami ke Shah Alam naik kereta dia.

Sebenarnya dia ada exam (master) di MSU Shah Alam jam 10 pagi. Masuk tol Tangkak je dah  pukul 8 pagi. So, aku pecut 140kmph. Keta dia,kalau saman dia yang kena..hehehe

28 Jul 2011

No comments
Posted in

PAKAI VS TAK PAKAI

Apa yang aku dapat dari internet..


* nama adalah rekaan.. ini hanyalah cara dakwah baru..
kan orang suka baca komen di facebook

10 Jun 2011

No comments
Posted in

SEMINAR PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU-GURU DAN PENSYARAH PENDIDIKAN KHAS / PEMULIHAN KHAS.

Atas rasa ingin membantu rakan-rakan, saya uploadkan surat untuk anda download..sebarang kemusykilan, sms jer..

SEMINAR PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU-GURU DAN PENSYARAH PENDIDIKAN KHAS / PEMULIHAN KHAS.

TARIKH : 15 JUN 2011 - 16 JUN 2011
TEMPAT:  IPG KAMPUS PEREMPUAN MELAYU MELAKA
MASA    :  8.00 PAGI SEHINGGA 4.30 PETANG
TAJUK   :  1. STRATEGIES FOR SUCCESSFUL INCLUSION
                  2. PLAY APPROACH
PEMBENTANG :  MICHELE TOTTERDELL (AUSTRALIA)
                              DR. LIM BOON HOCK (WINGS MELAKA)

muat turun surat panggilan di sini..klik jer.. (ada surat dan nama guru)

makluman: Senarai nama yang ada disertakan hanyalah senarai nama guru dari JOHOR sahaja..Saya tak dapat senarai nama guru Melaka..harap maaf..

15 May 2011

No comments
Posted in

Selamat Hari Guru...

Tahun ni, kali kedua aku menyambut Hari Guru sebagai guru..(Hari Guru 2011= sambutan kali ke 40)

29 Mar 2011

No comments
Posted in

Baca sendiri...!

Ni je yang aku nak share..
Gunakan akal dan iman untuk menilai sendiri...

28 Jan 2011

No comments
Posted in

Masa berlalu..

Guru yang hebat, memikirkan segalanya walaupun sedang memikirkan hal lain.


Sudah dua minggu berlalu. Praktikum yang bermula pada 17 Januari terasa seperti semalam baru bermula. Penyeliaan pertama pada hari Rabu, 26 Januari 2011 sangat mengujakan. Pensyarah datang, JPN dan PPD daerah juga datang. Pensyarah mesej aku pada jam 9 malam, "Salam, sya dtg obsev esok".. Sangat ringkas. Aku yang sudah bersiap sedia untuk penyeliaan berpasangan terus mengubah plan. Memang malam itu aku bertungkus lumus menyiapkan persediaan mengajar, membuat BBM dan mengemas kini portfolio.

Alhamdulillah, berjalan lancar walaupun aku diminta oleh pensyarah untuk mengajar sekali lagi kerana semasa beliau datang, masa mengajar aku telah berlalu. Aku tidak duduk sekali bersama wakil dari JPN dan PPD kerana melayan pensyarah yang hadir. (bagus juga!)

Selesai satu pemantauan.. ada lagi berapa, aku pun tak pasti. Cuma masa yang ada ini, aku cuba mencari di mana kegemaran pelajar dan apa aktiviti yang pelajar suka. Semuanya aku akan gunakan ketika pemantauan berikutnya.

13 Jan 2011

No comments
Posted in ,

Bawah mata kiri berkerdip je

Bawah mata aku kiri aku asyik bergerak-gerak dari semalam..dah 2 hari..aku tak tau kenapa..
Ramai pendapat, kalau mata kiri berkerdip, ada berita sedih menimpa..Apakah kepercayaan ini??
(kalau mata kanan mesti aku nak percaya..hahaha)

Hasil carian aku di internet,
dalam istilah perubatan ia disebut sebagai 'blepharospasm'
yang bermaksud 'involuntary contraction of orbicularis oculi'.

Orbicularis oculi tu adalah otot di sekeliling mata yang membolehkan kita menutup dan membuka mata. involuntary contraction pula bermaksud denyutan yang tidak dapat kita control sendiri.

Puncanya: 'idiopathic' yang bermaksud 'tidak diketahui atau masih belum dijumpai'.
Ia akan lebih teruk jika kita stress. Jadi kena belajar tangani stress untuk kurangkan kekerapan denyutan di mata tu.

Yeaaa tu la jawapan yang aku nak tau..memang beberapa minggu ni aku macam stress.
Hal sekolah, hal praktikum, hal peribadi..memang bikin stress.
Aku ni pula jenis orang yang nak semua complete dengan cepat dan betul..
Jadi memang menghadap laptop dan kerja je..

Bilakah semua ini akan berakhir??huhu..takkan berakhir...
Sebab itulah kehidupan..perkara lain pula menunggu..belajar dari pengalaman...

12 Jan 2011

2 comments
Posted in

Semakin hampir..!!!

Aku semakin hampir dengan tempoh praktikum!!
Kepala dah mula memikirkan
1. Portfolio - adakah sudah lengkap perkara asas?
2. RPH - dah bersedia nak menulis?
3. Murid - dah fikirkan kekuatan dan kelemahan murid untuk buat P&P?
4. P&P - dah fikir induksi, aktiviti untuk dua kumpulan dan BBM yang hendak digunakan?
5. RPI - dah buat ke?
6.RPT - dah pilih budak ke?
7. Kelas - dah ceria??

Jawapan untuk semua soalan di atas ialah - BELUM!!!!

aaaahhhhhhhhhhhhh.....ada masa lagi..
Mari bertungkus lumus sebelum 17 Januari 2011..