25 Feb 2009

Nak tambah gajet..

Yebaa...hari ni rajin plak aku nak menaip..ok,kali ni nak kasi tau sama luorang satu benda..kicik punya hal.
Macamane nak tambah gajet dekat header, dekat blog post..sebab kadang-kadang layout yang kita gunakan dah setkan berapa had gajet yang leh ditambah...Mungkin korang tak paham..aku pun tak tau nak explain bagi paham..(aku pun tak paham sangat sebenarnya..hahaha)

Camni, tengok gambar ni..

tengok,semua elemen ada 'add a gadjet'..nak buat??
Haaa..kan sume page element ni ada 'add a gadget' kan...Tengok korang punye page element,mesti ada yang takde..nak tau camne nak tambah tak??senang je..pegi kat 'edit html'..
**AMARAN:SEBELUM UBAH KOD HTML NI,BAIK KORANG WAT BACK UP DULU..TERPULANG LA NAK DOWNLOAD KOD YANG KORANG GUNA SEKARANG,ATAU COPY,PASTE DALAM NOTEPAD ATAU AAAA LU PIKIR LA SENDIRI..AKU TAK JAMIN KALAU SALAH USIK DAN KOD KORANG 'BROKEN'
cari kod html mcm ni,


]]></b:skin>
</head>


(nak senang cari,korang tekan F3 kemudian type keyword </head>
untuk memudahkan carian)
ok,bawah kod diatas tu, merupakan kod untuk setiap 'page element' korang..ada kod 'header',kod 'main', kod 'side widget' dan kod 'footer'..kalau layout korang advance, mungkin ada banyak lagi kod-kod html nya...

Untuk tambah gajet,mudah je, korang cari kod yand ada macam ni(setiap bahagian ada kod ni):

showaddelement='no'>

'no' tu,kalau korang tukar kepada 'yes','page element' korang akan bertambah(nak check jadi ke tak,lepas tukar yes tu, tekan keyboard shift dan klik 'page element' serentak untuk buka 'page element'. Korang leh tengok kat mana perubahan 'add a gadjet' tu berlaku)


contoh nye kat bahagian header ni, kalau aku tukar pada yes, kat 'page element' akan ada 'add a gadjet' (mcm dlm gambar di atas)..

<div id='header'>
<div class='headerleft'> <b:section class='header' id='header'
showaddelement='no'>
menarik..senang je..dah tukar pada yes, save dan tambahlah gadjet korang kat situ..kalau tak suka, tukar balik pada 'no'..setel..kalau ada kod 'maxwidget='0' sebelum showaddelement='no'> ni, leh delete je kod 'maxwidget='0' ni..atau tukar nilai '0' tu kepada berapa jumlah gajet yang korang nak letak kat 'section' tu..(contoh '3' untuk 3 gajet pada section tersebut)

OK, selamat bermain dengan kod html..yang penting,CREATE BACK UP dulu!!aku tak jamin kalau korang terdelete kod yang lain.. hohohoho...

1 comment:

selamat memberi ulasan