9 Feb 2010

pisang goreng bernilai RM 300???


Hari ini aku memang sibuk. Pagi-pagi lagi dah tercegat di padang Sk Ayer Hitam. Aku ditugaskan menjadi pengadil acara lompat tinggi sempena Sukantara SK Ayer Hitam 2010. Berdiri sehingga jam 10.30 pagi. Selepas itu aku sibuk menguruskan pengambilan jersi untuk skuad bola. Ada perlawanan persahabatan petang ini.


Aku segera pulang untuk menemani mak ke bank. Mak nak buat bank draf. Aku kena la temankan dan seperti biasa menghantar adik ke sekolah agama..


Cerita tentang pisang bernilai RM300 ini bermula apabila aku memecut laju menuju ke Ayer Hitam. Aku berjanji untuk berada di sekolah jam 4 petang untuk uruskan pemain bola. Mereka ada perlawanan persahabatan menentang skuad SK Sri Gading. Sedang aku memecut dan memotong di garisan berkembar, cantiknya pemandangan apabila aku melihat polis trafik sedang mengadakan sekatan jalanraya dalam 200 meter di hadapan aku!!.. “Memang aku akan kena saman ni”, detik hati aku. Polis dah berdiri di tengah jalan seolah-olah nak menahan kereta aku. Berdiri cekak pinggang sambil pegang bendera merah.

Tiba-tiba, mataku terlihat ada gerai pisang di tepi sebelah kanan jalan. Akalku terfikir satu rancangan dalam detik-detik kritikal ini. Aku segera cross seberang jalan menuju gerai pisang dan membeli pisang. Huh, aku menenangkan perasaan dan berfikir lagi, nak teruskan jugak atau berpatah balik ke rumah. Polis ada kira-kira 100 meter di hadapan. Aku redah je la, saman pun samanlah..


Memang tepat, aku ditahan setibanya di roadblock tu.. Ramai pemandu lain di saman kerana laju dan potong double line. Polis trafik tu arahkan aku berhenti. Aku redha kalau kena saman.
“Encik diam, bagi saya bercakap..”, polis tu bersuara. Aku diam je. “ Saya nampak encik potong double line dan berhenti mengejut kat gerai goreng pisang tu. Saya boleh baca tu..”. Aku rasa nak tergelak.. Kantoi..hahaha..


Polis tu sambung lagi, “Kali ni saya bagi amaran je. Lain kali saya saman”. Aku sengih panjang (mungkin pucat muka aku masa tu..hahaha) aku ucap terima kasih dan terus ke sekolah.
Fuh lega..nasib baik ada gerai goreng pisang tu.. Biarlah gerai tu untung RM2.00 dari aku kena RM300..huhu..


Mungkin niat ikhlas aku ke sekolah untuk buat latihan bola sepak menyebabkan aku dilindungi Allah..


Esok-esok aku akan memotong lagi..hehehe.. Biar polis rajin wat kerja.. Gaji polis dah naik, mestilah tambah kerja. Barulah setimpal dan berbaloi naikkan gaji polis..

3 comments:

  1. ko nie~ insap2 la..dari byr polis, abek blnje aku mkn , lg dpt pahala~ ;p

    ReplyDelete
  2. huh, sape nak bayar polis. gaji dia dah banyak dah..baik aku bg pisang 2 hinggit tu kat polis je..

    ye la..nti aku belanje ko mkn pisang..pasal pisang pun mintak blanje..hahaha

    ReplyDelete
  3. aku xnk pisang goreng tau~ aku mau banana split ke, banana float ke...

    urgghhh..sedapnye~

    ReplyDelete

selamat memberi ulasan