17 Dec 2009

Saat tahun berganti..

MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.
(sumber dan maklumat lanjut : http://www.ashtech.com.my/bulanislam/Muharam.html)
Tahniah kepada skuad bola sepak Malaysia yang memenangi pingat emas Sukan SEA ke 25 di Vientiane, Laos. Menewaskan Vietnam 1-0.. Tapi kasihan penyokong Malaysia.. kerana menyokong, (yang berada di stadium, di kedai-kedai makan dan sebagainya) mereka tak sempat membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Semoga dimakbulkan doa mereka, manalah tahu mereka sempat berdoa walaupun hanya sempat melafazkan beberapa kalimah permintaan dan keampunan dari Allah.
Majulah sukan untuk negara, Kukuhkan iman untuk ke syurga,

0 comments:

Post a Comment

selamat memberi ulasan