25 Apr 2010

Tayar tak bulat kena RM305.70

Dah dekat 4 bulan kereta aku buat bunyi tak best.. Tapi aku lanyak je sebab tunggu duit gaji.huhu.. Bunyi mcm motor bot itu berkumandang apabila kereta aku memecut laju.. Aku memang suka bawa laju. hehe.. buktinya tanya pak cik kedai goreng pisang yang menyelamatkan aku dari di saman..hehehe(rujuk artikel lepas..)

Semalam aku ke Tayar Budaya, berhampiran BP Mall.. kedai tu kedai orang melayu..Ayah aku yang cadangkan kedai ni sebenarnya.. Niat ke sana ni nak wat alignment tayar..meter aku dah lebih 20ribu km tapi aku rasa tak pernah wat alignment lg..(tak tau la servis center yang aku gi tu buatkan atau tak..mcm tak je..)
Sampai di sana, mekanik tu tanya apa masalah kereta aku. Setelah menceritakan dengan gaya yang tersendiri, mekanik itu naik kereta untuk memandu dan aku duduk di tepinya..Bunyi yang kadang-kadang menyorok itu akhirnya keluar!! Sungguh bertuah dpt mendengarnya..

mekanik tu cakap macam ni:
Ni mungkin tayar ni bang..macam tayar dah bengkak. Mungkin abg ada langgar lubang pastu dawai dalam dia putus. lama-lama tayar ni bengkak..dah tak bulat..benjol-benjol. tu yang bunyi mcm lalu atas line-line kuning tu..(ala line yang soh kita slow tu..)
aku pun balas balik:
Agaknye la bang..saya dulu kerja Shah Alam memang ada lalu jalan lubang-lubang..time tu jalan ke bangunan kerajaan tu tgh naik taraf jalan. Memang langgar lubang tu kita pulak yang rasa sakit sebab terhentak kuat..lubang dalam tu..
Dia balas balik:
Haa kalau abg cakap camtu,senang la kita nak buat kerja. Nanti saya check tayar atau bearing..Ada customer hantar je dekat kita..serah bulat-bulat. Bila repair tak jadi marah pula..Ingat senang ke nak cari kalau ada bunyi-bunyi ni..Mekasih la abang bagi info kat saya.Senang skit kerja saya nanti.


Sampai di kedai,aku tukar tayar depan dengan tayar baru. Tayar depan bawa gi belakang.Tayar belakang??buang je la..dh xleh guna pun..

Setelah selesai..bunyi pun takde..tapi duit aku juga turut takde..RM305.70..huhu..
Peringatan mekanik:
Jangan lanyak lubang suka-suka hati.
Tayar tahan 2 tahun biasanya.
Tayar kena alignment paling cepat 5 ribu km paling jauh 10 ribu km..










3 comments:

  1. meiche lovalova25 April 2010 at 11:17

    xbaek tau ko nie, slhkn kije kt shah alam..hampeh ko~ ;p

    ReplyDelete
  2. Lain kali, kalau dapat gaji....jangan senyap-senyap je. Kan dah kena beri pomen !
    hehehehehe...

    ReplyDelete
  3. to meiche:aku slhkan jln raya shah alam..blubang kt dpn balai bomba tu..mmg pedih bila keta trhentak kt situ..

    to GBC:huahuahua..biar bg pomen..jgn bg harun..hahahaharun...

    ReplyDelete

selamat memberi ulasan